Wyświetlono wypowiedzi wyszukane dla słów: fazy zarządzania kryzysowego





Temat: ZAPROSZENIE na KONFERENCJE-4 lutego 2009 roku, Warszawa
Centrum Promocji Informatyki zaprasza na konferencję
"NARZĘDZIA INFORMATYCZNE W KOORDYNACJI PROCESÓW DECYZYJNYCH - MONITORING I PLANOWANIE W ZARZĄDZANIU KRYZYSOWYM"
4 lutego 2009 roku, Warszawa

Redakcja programu, koordynacja merytoryczna i prowadzenie obrad: dr inż. Eugeniusz W. Roguski

PROGRAM

- Struktura zarządzania kryzysowego w państwie - logika systemu
Antoni Podolski (Podsekretarza Stanu w MSWiA, Dyrektora Rządowego Centrum Bezpieczeństwa)
- Zadania do realizacji w ramach optymalizacji procesów decyzyjnych - w fazach przygotowania i zapobiegania
dr inż. Eugeniusz W. Roguski (Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej)
- Zadania do realizacji w ramach optymalizacji procesów decyzyjnych - w fazie reagowania (integracja systemów ratowniczych)
dr inż. Dariusz Wróblewski (Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej)
- Systemy wspomagania zarządzania kryzysowego w dużej aglomeracji miejskiej
dr Michał Tanaś (Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu, ITTI sp. z.o.o.)
- Technologie i standardy teleinformatyczne wspomagające procesy decyzyjne w zarządzaniu kryzysowym
Jarosław Morawski (Ericsson Sp. z o.o.)
- System informatyczny C3M dla zarządzania kryzysowego - wnioski z wdrożeń
dr inż. Jan Zych (Dyrektor Działu Rozwoju Architektury Systemów Specjalnych, MEDIUM SOFT Polska Sp. z o.o.)
Jacek Makowski (Członek Zarządu, Dyrektor Handlowy, MEDIUM SOFT Polska Sp. z o.o.)
- Funkcjonowanie oprogramowania Eliksir w gminach
Jerzy Maciak (zastępca dyrektora ZG ZOSP RP)
Jerzy Prasuła (Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej)

Koszt udziału w konferencji:
dla przedstawicieli administracji i instytucji publicznych:
- 460 zł + 22% VAT - przy zgłoszeniu do 20 stycznia 2009 r.
- 560 zł + 22% VAT - przy zgłoszeniu od 21 stycznia 2009 r.
dla przedstawicieli biznesu:
- 1000 zł + 22% VAT

Koszt udziału obejmuje: udział w programie, materiały zawierające omówienie wszystkich wykładów, konsultacje pozaprogramowe, Certyfikat Udziału, bufet w przerwie w obradach.

FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY*
*Formularz został przygotowany specjalnie dla Naszych odbiorców. Wszystkich zainteresowanych, prosimy o jego wypełnienie - http://www.e-administracj...ormularz_pr.php

Osoba do kontaktu:
Agata Soboń, pr@cpi.com.pl





Temat: Ustawa o ratownictwie medycznym
Sejm uchwalił ustawę o Państwowym Ratownictwie Medycznym 8 września. Ustawa zakłada m.in. utworzenie w urzędach wojewódzkich centrów powiadamiania ratunkowego (CPR), które będą przyjmować zgłoszenia z numeru alarmowego 112 i natychmiast informować odpowiednie służby o nagłych wypadkach.

Ustawa mówi o dwojakim sposobie finansowania ratownictwa medycznego: z budżetu państwa i przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Budżet będzie płacił tylko za świadczenia zdrowotne udzielane choremu w tzw. fazie przedszpitalnej, czyli od wypadku do momentu dowiezienia chorego do szpitala. Za świadczenia wykonane na oddziale ratunkowym będzie płacił NFZ. Utworzone zostaną zespoły koordynacji ratownictwa medycznego. W wojewódzkim centrum zarządzania kryzysowego będzie działał lekarz-koordynator.

W systemie ratownictwa mają współdziałać: szpitalne oddziały ratunkowe, zespoły ratownictwa medycznego, w tym także lotnicze, oraz organy administracji rządowej, zajmujące się realizacją zadań z tego zakresu. Zespoły ratownictwa będą dzielić się na specjalistyczne (lekarz i pielęgniarka lub ratownik; co najmniej trzy osoby) i podstawowe (bez lekarza; co najmniej dwie osoby).

Ponadto w ustawie znalazły się zapisy: o obowiązkowej edukacji w zakresie udzielania pierwszej pomocy w szkołach, a także o ustanowieniu 13 października dniem ratownictwa medycznego.

Ustawa zaczyna obowiązywać od 1 stycznia 2007 r. Na ratownictwo medyczne w 2007 roku ma być przeznaczone z budżetu państwa ponad 1,2 mld zł.

Źrodło: Życie Warszawy

***

Zbyt daleko jestem od tematu aby wyrokować o poziomie dopracowania wspomnianej ustawy, ale za moment przełomowy uważam powołanie (wreszcie) pełnoprawnego zawodu ratownika medycznego.

Druga sprawa to (nie)sławny numer 112. Możemy zacząć liczyć na to iż cały ten serwis zacznie działać tak jak wyobrażali sobie jego pomysłodawcy. Najprawdopodobniej nie jest to jednak kwestia tego roku. Minister Religa mówi tu o terminie trzech lat.

Aspekt, który również dotyka przeciętnego Kowalskiego to poprawka, która zobowiązuje każdego, kto zauważył osobę znajdującą się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego do powiadomienia o tym zdarzeniu odpowiednie służby ratunkowe.

Więcej o ustawie między innymi
TU





Temat: [29.01]Dramat w Katowicach trwa - liczba ofiar wzrosła do 66
66 ofiar śmiertelnych to prawdopodobny bilans sobotniej katastrofy budowlanej w Katowicach - poinformował dowodzący akcją ratunkową komendant wojewódzkiej śląskiej straży pożarnej Janusz Skulich.

Podczas konferencji prasowej przedstawiciele służb ratunkowych poinformowali, że spod gruzów zawalonej hali wydobyto zwłoki 65 osób. 48 ciał ofiar przewieziono już do kostnic w zakładach pogrzebowych. Wśród nich jest dwoje dzieci i dwóch obcokrajowców - nie podano jakiej narodowości. Wcześniej informowano o śmierci obywatela belgijskiego.

Zwłoki jednej osoby pozostają nadal przygniecione w rumowisku. Strażacy, wspólnie z ekspertami budownictwa, opracowali już technologię, która pozwoli wydobyć ciało, po przecięciu przygniatających je olbrzymich elementów konstrukcji.

Skulich poinformował, że po wydobyciu ostatniego ciała ratunkowa faza akcji zostanie zakończona. Strażacy wstępnie oceniają akcję jako skuteczną - żywe osoby wydobyto w ciągu 5 godzin. Duża część nieżyjących zmarła - jak ustalono - od razu po zawaleniu się dachu, a nie później, pod gruzami.

Strażacy nie wykluczają, że pod gruzami mogą się jeszcze znajdować żywi ludzie, choć podobnie jak kilka godzin temu prawdopodobieństwo tego oceniają jako bliskie zeru. Dopóki nie zobaczymy posadzki tego budynku, będziemy działać tak, jakby ktoś się tam jeszcze znajdował - powiedział Skulich.

Dalszą rozbiórką zawalonej hali mają zająć się specjalistyczne firmy w asyście strażaków. Skulich oświadczył, że możliwości techniczne straży pożarnej, jeśli chodzi o dalszą penetrację gruzowiska zostały wyczerpane, stąd konieczność zaangażowania specjalistycznych firm zajmujących się demontażem konstrukcji metalowych.

Wojewoda śląski Tomasz Pietrzykowski zapewnił o pomocy dla rodzin ofiar tragedii i samych ratowników. Informacje na temat rannych są dostępne w Centrum Koordynacji Ratownictwa Medycznego przy Komendzie Wojewódzkiej Policji w Katowicach pod numerem 0 32 251 88 41. Centrum Zarządzania Kryzysowego woj. Śląskiego uruchomiło numery telefonów, pod którymi też można uzyskać informacje: (32) 207 7101, (32) 207 7901, (32) 256 5601, (32) 228 3030.

zdjecia



Temat: Bezpłatny udział w konferencji
4 lutego 2009 roku w Warszawie odbyła się konferencja nt. Narzędzia informatyczne w koordynacji procesów decyzyjnych - monitoring i planowanie w zarządzaniu kryzysowym, zorganizowana przez Centrum Promocji Informatyki.

Program konferencji podzielony był na wykłady i prezentacje. Konferencję rozpoczął wykład wprowadzający przedstawiony przez dr. inż. Witolda Skomrę z Rządowego Centrum Bezpieczeństwa - Struktura zarządzania kryzysowego w państwie – logika systemu. Wykład rozpoczął się od przypomnienia negatywnych ocen, jakie zostały sporządzone po powodzi w roku 1997. Pojawił się wówczas problem uregulowania relacji pomiędzy służbami ratowniczymi, a administracją ogólną oraz konieczność stworzenia niezbędnych do prowadzenia działań w sytuacjach kryzysowych. Całość tego zagadnienia otrzymała nazwę zarządzania kryzysowego. Prowadzący omawiał również definicje i funkcje Rządowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, Centrum Antyterrorystycznego oraz pokrótce wspomniał nowelizację ustawy o zarządzaniu kryzysowym z dnia 26 kwietnia 2007r. (Dz. U. Nr. 89, poz. 590). Kolejnym prelegentem był dr inż. Eugeniusz Wojciech Roguski – Dyrektor Polskiego Centrum Akredytacji. Jego wykład - Zadania do realizacji w ramach optymalizacji procesów decyzyjnych – w fazach przygotowania i zapobiegania, omawiał rodzaje i metody szacowania wielkości ryzyka, etapy analizy i identyfikację ryzyka. Ostatni wykład przed przerwą wygłosił mł. bryg. dr inż. Dariusz Wróblewski z Centrum Naukowo-Badawczego Ochrony Przeciwpożarowej im. Józefa Tuliszkowskiego - Zadania do realizacji w ramach optymalizacji procesów decyzyjnych - w fazie reagowania (integracja systemów ratowniczych). W bloku tym zostały omówione: zagadnienia dotyczące modelowania i rozbudowy systemów odpowiedzialnych za przeciwdziałanie w fazie reagowania, etapy badania dopasowania - diagnoza bezpieczeństwa (analizy ryzyka) oraz - diagnoza systemów reagowania, narzędzia do diagnozy systemów reagowania w ramach metodyki PomRisc i optymalizacja procesów decyzyjnych.
Po przerwie swoją prezentację przedstawiła firma ITTI Sp. z o. o. – reprezentowana przez Ewę Adam i Rafała Renk. Omówiono proponowane przez firmę Automatyczne systemy zarządzania kryzysowego w dużej aglomeracji miejskiej. Prezentacje zawierały informacje i zadania ISWZK (Informatycznego Systemu Wspomagania Zarządzania Kryzysowego dla Miasta Stołecznego Warszawy). Celem jest stworzenie systemu wspomagającego działania WCK na terenie Miasta Stołecznego Warszawy. Główne poruszone zadania systemu to: monitoring on-line stanu i położenia obiektów istotnych dla działania służb antykryzysowych na terenie aglomeracji Miasta Stołecznego Warszawy; symulacje sytuacji kryzysowych na zasadzie “co by było gdyby”; wspomaganie decyzji, sugestie jak należałoby postępować w danej sytuacji kryzysowej; ocena statystyczna rzeczywistego lub symulowanego stanu; podpowiedzi dotyczące właściwych procedur antykryzysowych.
Kolejną bardzo interesująca prezentację, popartą krótkimi filmami, przedstawił Jarosław Morawski z firmy Ericsson Sp. z o. o. – Technologie i standardy teleinformatyczne wspomagające procesy decyzyjne w zarządzaniu kryzysowym.
Case study System Informatyczny C3M dla zarządzania kryzysowego – wnioski z wdrożeń, przedstawili dr inż. Jan Zych – Dyrektor Działu Rozwoju Architektury Systemów Specjalnych oraz magister Jacek Makowski z MEDIUM SOFT Polska Sp. z o.o. Przedstawili oni system C3M, który przeznaczony jest dla całego kraju (poziom centralny, wojewódzki, powiatowy, gminny, firma).
Na koniec przedstawiono Funkcjonowanie oprogramowania ELIKSIR w gminach. Oprogramowanie to daje możliwość operatorowi pracującemu z systemem bazodanowym na, między innymi: charakterystykę zagrożeń oraz ocenę ryzyka ich wystąpienia; charakterystykę sił i środków oraz ocenę możliwości ich wykorzystania; analizę funkcjonowania administracji publicznej w sytuacjach kryzysowych; przewidywanie wariantów działań w sytuacjach kryzysowych; nieograniczony dostęp do informacji, wyszukiwanie, przetwarzanie i wprowadzanie danych; tworzenie zapytań; komunikację pomiędzy ludźmi, służbami oraz organami samorządowymi; dołączanie do Planów dokumentów znajdujących się na innym nośniku danych; przeglądanie planów z kilkoma osobami jednocześnie; umieszczenie gotowego planu w sieci.
Na zakończenie Konferencji wszyscy jej uczestnicy otrzymali pamiątkowe certyfikaty uczestnictwa.



Temat: ustawa ratownictwo medyczne
29.09.2006 r.

Senat bez poprawek uchwalił ustawę o Państwowym Ratownictwie Medycznym. Stało się tak, mimo że w toku prac nad tym aktem w Komisji Zdrowia, a także - w trakcie posiedzenia plenarnego izby - były zgłaszane poprawki. Senatorowie uznali jednak, że w obliczu "niepewnej sytuacji politycznej" nie należy wydłużać czasu uchwalania tej ustawy.

Za uchwaleniem ustawy bez poprawek opowiedziało się 44 senatorów, przeciw - 32, wstrzymało się 4.

Sprawozdawca senackiej Komisji Zdrowia Władysław Sidorowicz (PO) powiedział, że z inicjatywą, by złożyć wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek, wyszli senatorowie PiS. - To stanowisko jest tłumaczone faktem, że przy niepewnej sytuacji Sejmu, posłowie nie zajmą się ustawą. Tymczasem niezajęcie się przez Sejm tą sprawą w okresie zawieruchy politycznej zagraża racjonalnemu wydatkowaniu zaplanowanych pieniędzy na system. Krótko mówiąc, jest to gra o 1,2 mld zł, które ta ustawa - choć niedoskonała - pozwala jednak wydać - mówił Sidorowicz.

W trakcie pracy w Komisji Zdrowia senatorowie proponowali m.in., by wysokość środków na finansowanie zadań ratownictwa medycznego w projekcie ustawy budżetowej na dany rok nie mogła być niższa, niż kwota planowana na ten cel w poprzednim roku.

Senatorowie chcieli też zmienić okres, do którego lekarze pracujący w szpitalnych oddziałach ratunkowych i w zespołach ratownictwa medycznego powinni obowiązkowo zrobić specjalizację w dziedzinie ratownictwa. Chcieli ten czas skrócić do 2015 r., a nie jak zdecydował Sejm - do 2020 r.

Nie udało się także wprowadzić zapisu mówiącego o tym, że osoba w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego ma prawo do intymności, poszanowania godności i ochrony danych osobowych.

Sejm uchwalił ustawę o Państwowym Ratownictwie Medycznym 8 września. Ustawa zakłada m.in. utworzenie w urzędach wojewódzkich centrów powiadamiania ratunkowego (CPR), które będą przyjmować zgłoszenia z numeru alarmowego 112 i natychmiast informować odpowiednie służby o nagłych wypadkach.

Ustawa mówi o dwojakim sposobie finansowania ratownictwa medycznego: z budżetu państwa i przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Budżet będzie płacił tylko za świadczenia zdrowotne udzielane choremu w tzw. fazie przedszpitalnej, czyli od wypadku do momentu dowiezienia chorego do szpitala. Za świadczenia wykonane na oddziale ratunkowym będzie płacił NFZ. Utworzone zostaną zespoły koordynacji ratownictwa medycznego. W wojewódzkim centrum zarządzania kryzysowego będzie działał lekarz-koordynator.

W systemie ratownictwa mają współdziałać: szpitalne oddziały ratunkowe, zespoły ratownictwa medycznego, w tym także lotnicze, oraz organy administracji rządowej, zajmujące się realizacją zadań z tego zakresu. Zespoły ratownictwa będą dzielić się na specjalistyczne (lekarz i pielęgniarka lub ratownik; co najmniej trzy osoby) i podstawowe (bez lekarza; co najmniej dwie osoby).

Ponadto w ustawie znalazły się zapisy: o obowiązkowej edukacji w zakresie udzielania pierwszej pomocy w szkołach, a także o ustanowieniu 13 października dniem ratownictwa medycznego.

Ustawa ma zacząć obowiązywać 1 stycznia 2007 r. Na ratownictwo medyczne w przyszłym roku ma być przeznaczone z budżetu państwa ponad 1,2 mld zł.(Życie Warszawy)

Źrodło: Życie Warszawy



Temat: Od 1 stycznia - nowa ustawa o ratownictwie medycznym
70 proc. przypadków, do których wyjeżdżają karetki pogotowia, mogłoby być załatwionych poprzez zwykłą wizytę u lekarza - szacuje Ministerstwo Zdrowia. Resort chce, by zespoły ratownicze wyjeżdżały jedynie w celu ratowania życia. Ma temu służyć wchodząca w życie 1 stycznia nowa ustawa o Państwowym Ratownictwie Medycznym.

"Kierunek jest taki, by karetki wyjeżdżały jedynie do przypadków ratowania życia" - powiedział w czwartek PAP rzecznik ministra zdrowia Paweł Trzciński. "Karetki nie powinny wyjeżdżać do pacjentów, którzy skarżą się na ból zęba" - zaznaczył.

Jak wyjaśnił, zmiana nie będzie natychmiastowa. "Z początkiem roku nic się nie zmieni; nie ma obaw, że nagle karetki nie będą przyjeżdżać" - powiedział. Jak mówił, zmiana filozofii pracy zespołów ratowniczych będzie wieloletnim procesem przyzwyczajania pacjentów do tego, że karetki mogą nie przyjechać na ich wezwanie, jeśli dyspozytorowi wyda się ono nieuzasadnione.

"Oczywiście, w tej chwili dyspozytor też nie wysyła karetki pod byle pozorem. A ryzyko, że nastąpi pomyłka i zespół nie wyjedzie do przypadku uzasadnionego, jest zawsze" - podkreślił rzecznik.

Nowa ustawa wprowadza rozróżnienie zespołów ratowniczych na podstawowe i specjalistyczne. W składzie tych pierwszych znajdą się co najmniej dwaj ratownicy medyczni lub ratownik i pielęgniarka; nie będzie natomiast lekarza. W zespołach specjalistycznych będą co najmniej trzy osoby uprawnione do wykonywania medycznych czynności ratunkowych, w tym - lekarz. O tym, jaki zespół wyjedzie do pacjenta, zdecyduje dyspozytor.

Ta zmiana budziła kontrowersje już w trakcie uchwalania ustawy. W marcu sprzeciwiała się jej część senatorów; wątpliwości mieli też niektórzy posłowie. Jednak resort zdrowia argumentował, że takie rozróżnienie jest uzasadnione. Według przedstawicieli ministerstwa, w innych krajach Unii Europejskiej w zespołach ratunkowych nie zawsze jeżdżą lekarze. Np. w Wielkiej Brytanii w karetce jeżdżą paramedycy i technicy medyczni, natomiast we Francji jest dwustopniowa pomoc w nagłych przypadkach: pierwszy stopień to paramedycy, a drugi - zespół z lekarzem.

Zgodnie z ustawą, nadzór nad pracą zespołów ratowniczych ma sprawować lekarz-koordynator ratownictwa medycznego, działający w wojewódzkim centrum zarządzania kryzysowego.

Jak powiedział PAP rzecznik resortu zdrowia, projekty rozporządzeń do ustawy (określające m.in. zakres medycznych czynności ratunkowych, które mogą być podejmowane przez ratownika medycznego), zostały przesłane do Rządowego Centrum Legislacji. Prawdopodobnie zostaną podpisane przez ministra w pierwszych dniach stycznia. Choć rozporządzeń nie będzie w chwili, kiedy ustawa wejdzie w życie, niczym to nie grozi. "Wszystko będzie funkcjonować" - zapewnił PAP Trzciński.

Ustawa przewiduje dwojaki sposób finansowania ratownictwa medycznego: z budżetu państwa i przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Budżet będzie płacił tylko za świadczenia zdrowotne udzielane choremu w tzw. fazie przedszpitalnej, czyli od wypadku do momentu dowiezienia chorego do szpitala. Za świadczenia wykonane na oddziale ratunkowym będzie płacił NFZ.

W systemie ratownictwa mają współdziałać: szpitalne oddziały ratunkowe, zespoły ratownictwa medycznego, w tym także lotnicze, oraz organy administracji rządowej, zajmujące się realizacją zadań z tego zakresu. W urzędach wojewódzkich mają powstać centra powiadamiania ratunkowego przyjmujące zgłoszenia z numeru alarmowego 112 i przekierowujące je do właściwej jednostki policji, Państwowej Straży Pożarnej i pogotowia ratunkowego.

Zgodnie z ustawą, nadzór nad funkcjonowaniem systemu na terenie kraju sprawuje minister zdrowia, a na obszarze województwa - wojewoda.

Ponadto w ustawie znalazły się zapisy: o obowiązkowej edukacji w zakresie udzielania pierwszej pomocy w szkołach, a także o ustanowieniu 13 października dniem ratownictwa medycznego.

Na ratownictwo medyczne w przyszłym roku ma być przeznaczone z budżetu państwa ponad 1,2 mld zł.

żródło:PAP



Temat: Karetki z lekarzami i bez lekarzy..
Dwa rodzaje karetek pogotowia - z lekarzami i ratownikami z wykształceniem licencjackim oraz obowiązkowe zajęcia w szkołach z udzielania pierwszej pomocy - m.in. takie zmiany zakłada rządowy projekt ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym, którego pierwsze czytanie odbyło się w środę na posiedzeniu sejmowej komisji zdrowia.

Wiceminister zdrowia Jarosław Pinkas, który przedstawił projekt, podkreślił, że dzięki nowej ustawie "uratujemy znacznie więcej żyć niż do tej pory".

Posłowie zgłaszali uwagi m.in. o tworzenie dodatkowych centrów powiadamiania ratunkowego (CPR) i przygotowanie pedagogiczne lekarzy i pielęgniarek prowadzących zajęcia w szkołach.

Poseł Zbigniew Podraza (SLD) stwierdził, że określona w projekcie liczba zespołów ratownictwa, trzy na 100 tys. mieszkańców województwa, nie będzie wystarczająca w rejonach, gdzie jest duże rozproszenie mieszkańców.

Wiceminister Pinkas wyjaśnił, że jest to błąd redakcyjny, a liczbę zespołów ratownictwa będzie określał wojewoda.

Z kolei prof. Juliusz Jakubaszko z Polskiego Towarzystwa Medycyny Ratunkowej zwracał uwagę na brak w projekcie definicji ratownictwa medycznego oraz na fakt, że z budżetu państwa powinno być finansowane także utrzymywanie gotowości szpitalnych oddziałów ratunkowych. Komisja zdecydowała o utworzeniu specjalnej podkomisji, która zajmie się projektem.

Rządowy projekt przewiduje, że udzielanie pierwszej pomocy zostanie wprowadzone obowiązkowo do programu nauczania w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach średnich. Nauka ma obejmować, poza wiadomościami teoretycznymi, zajęcia praktyczne. Lekarze, pielęgniarki i ratownicy medyczni prowadzący edukację będą mieć przygotowanie pedagogiczne, a nauczyciele - zaświadczenie o ukończeniu kursu i uzyskaniu tytułu ratownika.

Projekt zawiera też zapisy o stworzeniu centrów powiadamiania ratunkowego (CPR) oraz zespołów koordynacji ratownictwa medycznego. Nowa ustawa ma umożliwić natychmiastowe informowanie o nagłych wypadkach specjalnych służb przez CPR.

Zgodnie z projektem, nadzór nad funkcjonowaniem systemu na terenie kraju sprawuje minister zdrowia, a na obszarze województwa - wojewoda. Do obowiązków wojewody ma należeć tworzenie i utrzymywanie CPR oraz zespołów koordynacji ratownictwa medycznego.

Centra powiadamiania, wchodzące w skład wojewódzkiego centrum zarządzania kryzysowego, mają przyjmować zgłoszenia (numer 112) i przekierować je do policji, straży pożarnej i pogotowia ratunkowego. Zadaniem zespołów koordynacji ratownictwa medycznego będzie nadzór nad pracą dyspozytorów medycznych i CPR oraz zapewnienie współpracy centrów w razie konieczności użycia dodatkowych jednostek spoza obszaru.

W systemie będą działać: szpitalne oddziały ratunkowe oraz zespoły ratownictwa medycznego, w tym także lotnicze. Zespoły ratownictwa będą dzielić się na specjalistyczne (lekarz + pielęgniarka lub ratownik; co najmniej trzy osoby) i podstawowe (bez lekarza; co najmniej dwie osoby).

Zgodnie z projektem, budżet państwa będzie płacił za świadczenia zdrowotne udzielane choremu w tzw. fazie przedszpitalnej, czyli od wypadku do momentu dowiezienia chorego do szpitala. Za świadczenia wykonane na oddziale ratunkowym będzie płacił Narodowy Fundusz Zdrowia.

Ze środków budżetu państwa pozostających do dyspozycji wojewody będą finansowane zespoły ratownictwa medycznego, a z części, którą dysponuje minister zdrowia - lotnicze zespoły ratownictwa medycznego. Natomiast ze środków NFZ będą finansowane świadczenia udzielane przez szpitalne oddziały ratownicze. Wojewoda będzie przekazywał środki finansowe, którymi dysponuje, do właściwego oddziału wojewódzkiego NFZ w formie dotacji celowej.

Wejście w życie ustawy spowoduje wydanie z budżetu państwa 1 mld 125 mln zł na świadczenia opieki zdrowotnej, 75 mln zł na wyposażenie i bieżącą działalność centrów powiadamiania ratunkowego oraz zespoły koordynacji ratownictwa medycznego (jeden zespół na województwo). Na lotnicze zespoły ratownictwa medycznego przeznaczono 29 mln zł.(PAP)

Źródło: esculap.pl




Temat: W zwykłej karetce nie będzie już lekarza
W zwykłej karetce nie będzie już lekarza
70 proc. przypadków, do których wyjeżdżają karetki pogotowia, mogłoby być załatwionych poprzez zwykłą wizytę u lekarza - szacuje Ministerstwo Zdrowia.
Resort chce, by zespoły ratownicze wyjeżdżały jedynie w celu ratowania życia. Ma temu służyć wchodząca w życie 1 stycznia nowa ustawa o Państwowym Ratownictwie Medycznym.

"Kierunek jest taki, by karetki wyjeżdżały jedynie do przypadków ratowania życia" - powiedział rzecznik ministra zdrowia Paweł Trzciński. "Karetki nie powinny wyjeżdżać do pacjentów, którzy skarżą się na ból zęba" - zaznaczył.REKLAMA Czytaj dalej

Jak wyjaśnił, zmiana nie będzie natychmiastowa. "Z początkiem roku nic się nie zmieni; nie ma obaw, że nagle karetki nie będą przyjeżdżać" - powiedział. Jak mówił, zmiana filozofii pracy zespołów ratowniczych będzie wieloletnim procesem przyzwyczajania pacjentów do tego, że karetki mogą nie przyjechać na ich wezwanie, jeśli dyspozytorowi wyda się ono nieuzasadnione.

"Oczywiście, w tej chwili dyspozytor też nie wysyła karetki pod byle pozorem. A ryzyko, że nastąpi pomyłka i zespół nie wyjedzie do przypadku uzasadnionego, jest zawsze" - podkreślił rzecznik.

Nowa ustawa wprowadza rozróżnienie zespołów ratowniczych na podstawowe i specjalistyczne. W składzie tych pierwszych znajdą się co najmniej dwaj ratownicy medyczni lub ratownik i pielęgniarka; nie będzie natomiast lekarza. W zespołach specjalistycznych będą co najmniej trzy osoby uprawnione do wykonywania medycznych czynności ratunkowych, w tym - lekarz. O tym, jaki zespół wyjedzie do pacjenta, zdecyduje dyspozytor.

Ta zmiana budziła kontrowersje już w trakcie uchwalania ustawy. W marcu sprzeciwiała się jej część senatorów; wątpliwości mieli też niektórzy posłowie. Jednak resort zdrowia argumentował, że takie rozróżnienie jest uzasadnione. Według przedstawicieli ministerstwa, w innych krajach Unii Europejskiej w zespołach ratunkowych nie zawsze jeżdżą lekarze. Np. w Wielkiej Brytanii w karetce jeżdżą paramedycy i technicy medyczni, natomiast we Francji jest dwustopniowa pomoc w nagłych przypadkach: pierwszy stopień to paramedycy, a drugi - zespół z lekarzem.

Zgodnie z ustawą, nadzór nad pracą zespołów ratowniczych ma sprawować lekarz-koordynator ratownictwa medycznego, działający w wojewódzkim centrum zarządzania kryzysowego.

Jak powiedział PAP rzecznik resortu zdrowia, projekty rozporządzeń do ustawy (określające m.in. zakres medycznych czynności ratunkowych, które mogą być podejmowane przez ratownika medycznego), zostały przesłane do Rządowego Centrum Legislacji. Prawdopodobnie zostaną podpisane przez ministra w pierwszych dniach stycznia. Choć rozporządzeń nie będzie w chwili, kiedy ustawa wejdzie w życie, niczym to nie grozi. "Wszystko będzie funkcjonować" - zapewnił PAP Trzciński.

Ustawa przewiduje dwojaki sposób finansowania ratownictwa medycznego: z budżetu państwa i przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Budżet będzie płacił tylko za świadczenia zdrowotne udzielane choremu w tzw. fazie przedszpitalnej, czyli od wypadku do momentu dowiezienia chorego do szpitala. Za świadczenia wykonane na oddziale ratunkowym będzie płacił NFZ.

W systemie ratownictwa mają współdziałać: szpitalne oddziały ratunkowe, zespoły ratownictwa medycznego, w tym także lotnicze, oraz organy administracji rządowej, zajmujące się realizacją zadań z tego zakresu. W urzędach wojewódzkich mają powstać centra powiadamiania ratunkowego przyjmujące zgłoszenia z numeru alarmowego 112 i przekierowujące je do właściwej jednostki policji, Państwowej Straży Pożarnej i pogotowia ratunkowego.

Zgodnie z ustawą, nadzór nad funkcjonowaniem systemu na terenie kraju sprawuje minister zdrowia, a na obszarze województwa - wojewoda.

Ponadto w ustawie znalazły się zapisy: o obowiązkowej edukacji w zakresie udzielania pierwszej pomocy w szkołach, a także o ustanowieniu 13 października dniem ratownictwa medycznego.

Na ratownictwo medyczne w przyszłym roku ma być przeznaczone z budżetu państwa ponad 1,2 mld zł.




Temat: Sejm uchwalił ustawę o Państwowym Ratownictwie Medycznym
Sejm uchwalił w piątek wieczorem ustawę o Państwowym Ratownictwie Medycznym. Ustawa przewiduje m.in. utworzenie w urzędach wojewódzkich centrów powiadamiania ratunkowego (CPR), które będą przyjmować zgłoszenia z numeru alarmowego 112 i natychmiast informować odpowiednie służby o nagłych wypadkach.

Za ustawą głosowało 253 posłów, przeciw opowiedziało się 2. Od głosu wstrzymało się 154 posłów PO i SLD.

Posłowie wprowadzili poprawkę, zgodnie z którą każdy, kto zauważy osobę w stanie zagrożenia zdrowia, musi nie tylko w miarę swoich możliwości, ale i "umiejętności" powiadomić odpowiednie służby.

Posłowie wykreślili zapis o tym, że wysokość środków na finansowanie ratownictwa medycznego w projekcie ustawy budżetowej nie może być niższa niż zaplanowana w planie finansowym NFZ w roku poprzednim.

Właśnie z tego powodu od głosowania za przyjęciem ustawy wstrzymali się posłowie PO i SLD. Jak powiedział PAP Zbigniew Podraza (SLD), wykreślenie zapisu oznacza "brak zabezpieczenia finansowania ratownictwa na lata następne". Nie zgodziła się z nim Małgorzata Stryjska (PiS). "Gdyby ta poprawka została przyjęta, mogłoby to zagrozić bezpieczeństwu finansowania ratownictwa przedszpitalnego w 2007 r." - powiedziała PAP po głosowaniu.

Ustawa przewiduje dwojaki sposób finansowania ratownictwa medycznego: z budżetu państwa i przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Budżet będzie płacił tylko za świadczenia zdrowotne udzielane choremu w tzw. fazie przedszpitalnej, czyli od wypadku do momentu dowiezienia chorego do szpitala. Za świadczenia wykonane na oddziale ratunkowym będzie płacił NFZ.

Utworzone zostaną zespoły koordynacji ratownictwa medycznego. W wojewódzkim centrum zarządzania kryzysowego będzie działał lekarz- koordynator. W systemie ratownictwa mają współdziałać: szpitalne oddziały ratunkowe, zespoły ratownictwa medycznego, w tym także lotnicze, oraz organy administracji rządowej, zajmujące się realizacją zadań z tego zakresu. Zespoły ratownictwa będą dzielić się na specjalistyczne (lekarz + pielęgniarka lub ratownik; co najmniej trzy osoby) i podstawowe (bez lekarza; co najmniej dwie osoby).

Zgodnie z ustawą, nadzór nad funkcjonowaniem systemu na terenie kraju sprawuje minister zdrowia, a na obszarze województwa - wojewoda. Do obowiązków wojewody należy tworzenie i utrzymywanie CPR oraz zespołów koordynacji ratownictwa medycznego.

Ponadto w ustawie znalazły się zapisy: o obowiązkowej edukacji w zakresie udzielania pierwszej pomocy w szkołach, a także o ustanowieniu 13 października dniem ratownictwa medycznego.

Ustawa, która ma zacząć obowiązywać 1 stycznia 2007 r., trafi teraz do Senatu. Na ratownictwo medyczne w przyszłym roku ma być przeznaczone z budżetu państwa ponad 1,2 mld zł.

---------------------

Źródło:
Portal Gazety Wyborczej




Temat: Zarządzanie administracją w sytuacjach kryzysowych
Zarz?dzanie administracj? w sytuacjach kryzysowych

Forma studiów: zaoczne
Czas trwania: 2 semestry
Czesne: 3700 PLN (2 semestry)

PLAN STUDIÓW:

Przedmiot liczba
godzin Forma
zaliczenia
Podstawy teorii organizacji i zarz?dzania 25 Zaliczenie
Zagro?enia militarne i niemilitarne. Stany nadzwyczajne i sytuacje kryzysowe 10 Zaliczenie
Reagowanie kryzysowe 10 Zaliczenie
Bezpiecze?stwo powszechne. Ochrona przeciwpo?arowa i ratownictwo. Reagowanie kryzysowe w innych pa?stwach 25 Zaliczenie
Proces podejmowania decyzji w zarz?dzaniu kryzysowym. Kierowanie reagowaniem kryzysowym 20 Zaliczenie
Bezpiecze?stwo narodowe i bezpiecze?stwo wewn?trzne 20 Zaliczenie
Obrona cywilna i wspó?praca cywilno-wojskowa (CIMIC) 20 Zaliczenie
Bezpiecze?stwo imprez masowych. Ochrona osób obiektów i urz?dze? 10 Zaliczenie
S?u?by specjalne i dzia?ania antyterrorystyczne 5 Zaliczenie
Systemy teleinformatyczne w zarz?dzaniu kryzysowym 10 Zaliczenie
Prawne regulacje stanów kryzysowych 20 Zaliczenie
Podstawy psychologii 5 Zaliczenie
Polityka informacyjna w reagowaniu kryzysowym 5 Zaliczenie
Seminarium dyplomowe 8 Zaliczenie
Warsztaty metodyczne 10 Zaliczenie
Egzamin ko?cowy 7 Egzamin
210

SYLWETKA ABSOLWENTA

Studia przygotowuj? pod k?tem:

obejmowania przez absolwentów samodzielnych stanowisk kierowników (managerów) systemów zarz?dzania w sytuacjach kryzysowych na szczeblu gminy (dzielnicy), miasta, powiatu i województwa,
obejmowania stanowisk w urz?dach administracji publicznej i samorz?dowej;
kierowania komórkami reagowania kryzysowego w urz?dach, instytucjach i przedsi?biorstwach;
procesu podejmowania decyzji w sytuacjach kryzysowych;
znajomo?ci obowi?zuj?cych w tym zakresie przepisów prawnych.
TEMATYKA ZAJ??

Podstawy teorii organizacji i zarz?dzania
Problematyka (zagadnienia): Zarys rozwoju my?li organizacyjnej, Kierowanie, Organizacja i jej otoczenie, Zarz?dzanie i jego funkcje, Planowanie w organizacji, Kszta?towanie struktur organizacyjnych, Kontrola i jej funkcje, Decyzje kierownicze, Kierowanie zmian? w organizacji.

Zagro?enia militarne i niemilitarne. Stany nadzwyczajne i sytuacje kryzysowe
Problematyka (zagadnienia): Zagro?enia militarne, Zagro?enia niemilitarne, Stany nadzwyczajne i sytuacje kryzysowe.

Reagowanie kryzysowe
Szczeble reagowania kryzysowego, Fazy reagowania kryzysowego, Reagowanie kryzysowe na szczeblach lokalnych, Rola administracji w reagowaniu kryzysowym,.

Bezpiecze?stwo powszechne. Ochrona przeciwpo?arowa i ratownictwo. Reagowanie kryzysowe w innych pa?stwach.
Bezpiecze?stwo powszechne obywateli, Pa?stwowa Stra? Po?arna w systemie bezpiecze?stwa pa?stwa, Udzia? jednostek organizacyjnych PSP i OSP w likwidacji skutków kl?sk ?ywio?owych i katastrof., Organizacje pozarz?dowe w sytuacjach kryzysowych, Zachowanie si? obywateli w sytuacjach zagro?e? – edukacja w zakresie ochrony ludno?ci, Reagowanie kryzysowe w innych pa?stwach, Dzia?ania prewencyjne w zakresie bezpiecze?stwa obywateli, Reagowanie kryzysowe w innych pa?stwach.

Proces podejmowania decyzji w zarz?dzaniu kryzysowym. Kierowanie reagowaniem kryzysowym
Plany reagowania kryzysowego, Proces podejmowania decyzji w zarz?dzaniu kryzysowym, Kierownicze gry decyzyjne, Ryzyko w podejmowaniu decyzji w zarz?dzaniu kryzysowym, Kierowanie reagowaniem kryzysowym.

Bezpiecze?stwo narodowe. Bezpiecze?stwo wewn?trzne RP.
Bezpiecze?stwo narodowe, Si?y zbrojne RP w systemie bezpiecze?stwa pa?stwa, Ochrona pa?stwa i porz?dku konstytucyjnego, Funkcjonalne systemy bezpiecze?stwa narodowego Bezpiecze?stwo wewn?trzne RP, Policja w systemie bezpiecze?stwa pa?stwa, Ochrona granicy pa?stwowej.

Obrona cywilna i wspó?praca cywilno-wojskowa (CIMIC)
Geneza, stan aktualny i perspektywy polskiej obrony cywilnej, Wspó?praca cywilno-wojskowa (CIMIC) w reagowaniu kryzysowym, Zadania si? zbrojnych w sytuacjach kryzysowych, U?ycie pododdzia?ów SZ RP w zwalczaniu kl?sk ?ywio?owych i katastrof.

Bezpiecze?stwo imprez masowych. Ochrona osób, obiektów i urz?dze?
Organizacja imprez masowych, Ochrona obiektów i urz?dze?, Ochrona osób.

S?u?by specjalne i dzia?ania antyterrorystyczne
S?u?by specjalne w systemie bezpiecze?stwa pa?stwa, Dzia?ania antyterrorystyczne.

Systemy teleinformatyczne w zarz?dzaniu kryzysowym
Struktura i us?ugi realizowane w systemach teleinformatycznych na potrzeby zarz?dzania kryzysowego, Mobilne systemy teleinformatyczne wykorzystywane w zarz?dzaniu kryzysowym, Mo?liwo?ci wykorzystania militarnych systemów teleinformatycznych w zarz?dzaniu kryzysowym, Mo?liwo?ci wykorzystania systemów radiokomunikacyjnych w zarz?dzaniu kryzysowym.

Prawne regulacje stanów kryzysowych
Prawo konstytucyjne a stany kryzysowe, Administracyjne regulacje stanów kryzysowych, Stany wy?szej konieczno?ci, Bezpiecze?stwo i prawo mi?dzynarodowe w UE, Bezpiecze?stwo i prawo mi?dzynarodowe w dzia?aniach NATO.

Podstawy psychologii
Informowanie spo?ecze?stwa o sytuacji w ramach reagowania kryzysowego, ?rodki masowego przekazu w systemie ostrzegania i alarmowania.

Polityka informacyjna w reagowaniu kryzysowym
Brak opisu

Warsztaty metodyczne
Udzia? w praktycznym ?wiczeniu Powiatowego Zespo?u Reagowania Kryzysowego Ciechanów (Pu?tusk).

Europejskie Centrum Bada? Strategicznych
i Studiów Wyspecjalizowanych
00-728 Warszawa ul. Bobrowiecka 9
tel. + 48 22 559 22 06
tel./fax + 48 22 559 22 24

e-mail:
podyplomowe@pwsbia.edu.pl
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anette.xlx.pl
  • Linki